Batu Kelapa



Batu kelapa sering dikaitkan dengan bidang perubatan dan ada juga dikaitkan dengan masakan,bagi tempurung buta pula adalah dipercayai sebagai pendinding diri dan melindungi rumah daripada kecurian.Namun yang unik sedikit ialah jika seseorang itu pandai mengolah campura tempurung kelapa dengan beberapa bahan yang lain ianya boleh membuat pemiliknya menjadi tahan kulit.Wallahualam – Info Tuan Rahim.

Biar aku jawap kan untuk hang bagi pihak wak karimon kerana aku caya jawapan dia pun serupa jugak dengan aku.Hang rendamkan aja batu kelapa tu dalam air hang baca fatiha dan selawat banyak2 kalau hang tahu doa syifa atau selawat besar hang baca sekali,penjagaannya mudah aja hang bungkus dengan kain putih,kalau hang ada serpih isinya hang letak sekali dalam bungkusan tu kalau tak ada tak pa.Insyaallah jika hang yakin mujarab jadinya – Paduka Tuan

Khasiat batu kelapa ialah penawar bisa dan juga jadi pengasih…tetapi yang paling berkhasiat batu ini adalah penawar racun dan bisa.Kelapa adalah satu dari TUMBUHAN MISTIK, tetapi kita tak perasan kerana kelapa ada di depan mata kita !!!dalam sebatang pokok kelapa semua nya berguna !!! itu sebab nya orang tua tua kita tanam kelapa dan tak berpisah dengan kelapa. – Info Tok Syeikh.

Batu Kelapa, Buntat Kelapa dan Geliga Kelapa..Kebiasaannya digunakan untuk Masakkan. orang dulu – dulu mengunakannya ketika memasak dalam kuantiti yang banyak..seperti majlis kenduri kendara. orang lama-lama mengunakan Batu Kelapa atau Buntat kelapa didalam Masakkan yang mengunakan Santan Kelapa..ini kerana Khasiat Batu Kelapa atau Geliga Kelapa dapat menghindarkan Santan tersebut daripada Menjadi Basi jika dibiarkan semalaman..zaman dulu maner ada peti ais nak simpan santan. zaman sekarang ni ajer santan dah ada macam serbuk santan..so dah tak payah pakai geliga. tetapi. geliga kelapa jika diletakkan dalam Masakkan yang menggunakan santan. maka. orang – orang yang memakan makanan yang dimasak dengannya akan mengatakan..apo ko bondonyo ni..sodap nyo…batu ni goreng pun sodap…keh..keh..keh… – Info Waliqudus

About these ads

Perihal Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

13 Responses to Batu Kelapa

  1. musa says:

    salam,,berapa kah maharnya buntat kelapa ni..

  2. daus says:

    salam ciklii,,sya ada sebiji buntat@batu kelapa ni,,tuan alam cakap kalu nk test letak bawah lidah,,saya dh buat,mmg ada rasa air kelapa tapi xkuat,,saya juga cuba letak dlm air coke,,tapi xda rsa air kelapa kt air coke tu,,pertnyaan,,adakah buntat saya tu lemah??

  3. Yardi Ramba says:

    Saya juga punya Batu mustika kelapa sepasang,istri saya keracunan makanan masakan ikan tongkol yg di masak oleh istri saya sendiri. Pada waktu itu saya coba celupkan ke dua batu itu ke dlm se gelas air putih(air dari galon)kemudian air tersebut di minum sampai habis,dalam waktu 1 menit istri saya langsung segar kembali(sembuh).Allahu alam bissawab hanyak allah yg mengetahuinya.benar benar paten,Wassalam.

  4. thehateme says:

    mau saya jual sepantasnyta sila contak saya x2m_mania@yahoo.com

  5. elviansyah says:

    assalamualaikum… saye punye ape yang saudare/i bincangkan.. saye punye sepasang.. insya’allah asli..

  6. Nizmah says:

    Saya memiliki sepasang batu kelapa (laki dan perumpuan), batu tsb masih di dalam kelapa yang terbelah.
    Siapa yang berminat bisa hub saya 081265233052

  7. dekyan says:

    saya da batu kelapa berapa mu tawar

  8. DEKYAN says:

    TLPN SYA KLW MU BATU KELAPA 082363531030

  9. jga dri baik2 says:

    apa ada wiritannya untk buntat kelapa putih soalnya py saya tak ada reaksi klo ke nasi en santan ada emang tak basi tp klo ke air ato lidah itu gmana

  10. hery says:

    saya punya batu kelapa asli sepasang 500 rb saja
    call/sms 083879576775

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s