Tengkorak Bujang Senang

Bujang Senang ialah nama seekor buaya yang mendiami Sungai Batang Lupar di Sri Aman, Sarawak, Malaysia. Buaya ini yang dari spesies Crocodylus porosus berukuran 20 kaki panjang dan mempunyai jalur putih di belakang badannya. Bujang Senang dikatakan berumur 50 tahun.

Buaya ini dikatakan bermaharajalela di sungai ini sejak tahun 1941.Tidak diketahui berapa ramai orang yang telah menjadi mangsa kepada buaya ini, tetapi pada 20 Mei 1992, seorang wanita berbangsa Iban bernama Dayang anak Bayang telah menjadi mangsa Bujang Senang di Sungai Pelaban, anak Sungai Batang Lupar. Sekumpulan penembak tepat polis dan pemburu Iban telah berjaya menembak mati Bujang Senang setelah berusaha selama 4 jam pada 22 Mei 1992. Tengkorak Bujang Senang kini dipamerkan di Muzium Sarawak di Kuching, Sarawak.

Bujang Senang dikatakan adalah binatang jelmaan, kononya jelmaan seorang pahlawan Iban bernama Simalungun.dia dibunuh dan disumpah menjadi buaya lalu dia bersumpah akan membunuh semua keturunan yang membunuh dia…

About these ads

Perihal pakcikli00

Saya adalah dukun asmara
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

82 Responses to Tengkorak Bujang Senang

  1. hamba allah says:

    salam kepada pak cik li,,ada sedikit ralat..gambar yang saudara paparkan bukannya bujang senang.buaya yang meragut nyawa Dayang ak Bayang ialah buaya puaka betina dan berwarna putih di belakang dan telah mati dibunuh oleh polis sebanyak 100 das tembakan m16.gambar yang saudara paparkan adalah buaya di miri yang memakan budak sekolah..sehingga kini bujang senang masih bebas

  2. pakcikli00 says:

    Asalamualaikum

    Terima kaseh Hamba Allah mrngenai info tersbut.

    Salam ceria selalu.

    • bujang senang lenang says:

      tengkorak tu adalah tengkorak buaya yg digelar Buaya ‘Dayang Fatimah Inting’…yg mati ditembak di sri aman…memang besar tetapi itu bukan tengkorak Bujang Senang….ia dinamakan sebagai tengkorak bujang senang hanya sebagai tarikan pelanggan je…agak bijak juga…moral of this case…klu tak tahu,buat cara tak tahu…bak kata org tua2..biar tak pandai tapi jgn memandai-mandai.nanti kita di cop penipu,kaki temberang…nice try…

  3. hamba allah says:

    wassalam…semoga blog saudara sukses

  4. aku adalah aku says:

    kan bujang senang dh lama mati. kenapa kata dia masih bebas. kan tengkorak bujang dah pun dipamerkan di museum.

  5. Sempoi Je Banyak membaca la says:

    Menurut sumber bacaan dari terbitan dulu-dulu tentang bujang senang, yang mati dibedil dengan meriam setelah tak lut dek tembakan tu “orang kanannya”. Dalam buku terbitan dulu dulu tu ada cerita terpeinci akan mitosnya siap gambo sekali, iaitu gambo yang mati kena bedil digantung dengan kren,memang bagak ya ampun.

    • z says:

      xel
      une jam se koj unesexik

    • Mizan says:

      Gambar buaya yang mati dengan kren tu bukan bujang senang,,, tu adalah bujang sebelak… nk tau citer lebih lanjut… cari lelaki bernama Luat Ajang (ex DSP) field force. Beliau terlibat dengan operasi tu. Dah pencen, masih hidup dan menetap di Taman Tunku Miri Sarawak.

  6. bodohnye…bujang senang tidak akan mati ditembak melainkan di bunuh mengunakaan piring iban…ko suruh askar pakai m16 30 juta das tembakan pun tak mati…jangkan kan berlubang calar pon tidak…tau aha bujang senang keluar di merata tempat…panjang dia adalah sepanjang bot express..tak caya pergi sarawak lepastu pukul air dengan pendayung…aaaaaa baru ko tau berapa besar buaya bujang senang….

  7. hamba allah says:

    menurut cerita org tua2 kami dbrunei bujang senang maseh ujud bahkan bujang senang lebih besar hingga badannya dapat menbentangi sungai brunei

    • daydeq says:

      btl….tengkorak di museum tu bkn tengkorak bujang senang………….
      bjg senang msh wujud sampai skarang…………..
      dia menjadi buaya bkn kerna di bnh malh ada cita lain di sebaliknya……………..

  8. izah says:

    best larr blog nie semue nye buaya hihihi…PEMINAT KEPADA CITER BUAYA BUJANG SENANG dan buaya lain…

  9. Kelakar says:

    Macam2 la korang ni. Hidup dalam alam lain ke ape. Binatang je,kene tembak mesti la mati. percaya sangat benda pelik2. Macam mana nak maju.Sepanjang bot express?Kenapa tak sepanjang bas express,baru besar.Orang brunei tak payah buat jambatan,sbb bujang senang jadi jambatan. Apa-apa pun ada bukti dia dah mati,tengkorak, yang takde? bukti dia masih hidup. Kenape nak susah2 kata dia masih hidup?

  10. badbang says:

    INI SEMUA TAHYUL…!!!

  11. mankasto says:

    jangan cakap beso ALLAH yang tau……

  12. ary serian says:

    setau aku lh, bujang senang xpenah mati dtembak.. jgn mandai bt cite bjg senang dh mati.. korg da bkti n alsn ke y mbktikn y tengkorak 2 bjg senang pnya.???????????????

  13. ary serian says:

    ayh aku pnh crite, bjg senang ni blh jd manusia blk. tp syrt die kene makan 50 ank dars.bkn y dh xdara tau…

  14. dz says:

    tumpang baca jek..pe..pe..tk kisah buaya ape…
    tetap tkut klau brada dlm sg…hu..hu…

  15. eugene nuh says:

    Taksub sangat dengan bujang senang.kalo dia dah ditembak mati,terima sja hakikat.tak perlu diagungkan buaya tu..kalo btul BS masih wujud,kenp takda kes serangan buaya ganas?sudah bertaubat kah buaya itu?

    • KO ADA?? says:

      Org semenanjung takpatut ambil tahu pasal sarawak atau hina kepercayaan org.kmu ada cerita kmu sendiri.sarawak ada cerita sendiri.Yang hantu2 pocong ke ape bende ke kat semenanjung tu betul ke?wujud ke?Kalo btul hantu2 kat semenanjung tu betul,knape takde dengar serangan ganas ke ape ke?sudah bertaubat kah hantu tersebut?HAKIKAT nya?ko terima lah sendiri.

      • tatoo boy says:

        BETUL BRO…GUA SOKONG LU…..BIAR NYA DTG KAT CTOK,PAS IA KTA HUMBAN NYA KAT SUNGEI BT LUPAR…SAK NYA TAUK TINGGI RENDAH LANGIT,SAK NYA BERENANG NGAN BALA BOYAK2 BTG LUPARRRRRR…….

    • azzam_azree says:

      ko dtg lah kt sarawak.. nanti aku jemput ko kt airport k… pastue aku hantar ko pegi sg batang lupar…. ko berenang lah kt situ..

  16. zack says:

    buaya ‘Bujang Senang’ masih lagi hidup. .betul kata Hamba Allah buaya ‘Bujang Senang’ masih lagi bebas. ..gmbar tengkorak yg dpaparkn tdi adalah tngkorak buaya yg biasa. .kepala buaya ‘Bujang Senang’ adalah sebesar bas ekspress. .byang kan sbesar mana kah buaya itu. . .

  17. apai sarawak says:

    bujang senang x kan mati….dia masih bebas lg di sg batang lupar tu….bkan mudah utk dia mati mcm tu je broo…….

  18. HAHAHA says:

    AQ RASA TU BUKAN TENGKORAK BUJANG SENANG

  19. alejandro richard lee says:

    bujang senang sebenarnya masih hidup dan umurnya kini berusia hampir seratus tahun dan kali terakhir dilihat ialah di sungai batang lupar dan sebesar sebuah van…

  20. Nana Chaos Amy says:

    Assalamualaikum…
    maaf lau saya salah ckp,tp bukankh bujang senang ni masih hidup dan masih berkeliaran di sekitar sungai batang lupar?….
    mengikut cerita orang tua2,bujang senang ni manusia yg menjadi buaya akibat durhaka kepada ibunya sendiri seperti kisah baru2 ini dimana gadis yang disumpah menjadi ikan pari akibat durhaka kepada ibunya sendiri…harap mendapat perhatian dan kalau ada silap salah,tolong diperbaiki.

  21. Eddy jerry says:

    Wah,bgusnya cerita buaya bujang senang.tapi buaya bujang senang masih ujud.saya suka dngn bujang senang

  22. bujang senang msih hidup!!!!!tkut tutututu

  23. RATU says:

    BAGI PENDUDUK ASAL SRI AMAN ATAU LEBIH DIKENALI SEBAGAI SI MANGGANG… MEMANG BUAYA BUJANG SENANG MASIH HIDUP…. PERGILAH CARI ORANG IBAN ATAU ORANG MELAYU YANG TERTUA DI SANA…NESCAYA KAMU AKAN DAPAT JAWAPANNYA….

  24. muhammad naqib says:

    pedapt sye buaye itu mesih idp btol kew

  25. safee says:

    ada kah ini kisah benar,…????

  26. kaki botol says:

    bodoh betol lah…korang cakap je lebih….kalau mau tau datang lah sungai di saawak nie…buat cerita bukan2 lah pulak…kalau aku tumbok gigi korang nie kan berlumba gigi korang masok dalam perut

  27. Jinggo says:

    Ni semua lagenda… aku minat betul ng buaya… kalu blh nk tgk sndiri buaya liar kt batang lupar (tp jgn la serang aku)…. boya darat paling bahaya utk kaum wanita hahhaha

  28. Ah Soon says:

    kalau dikembalikan Dinosaur dizaman ini spt T-Rex pun akan mati kena bedil dengan senjata . Adakah bujang senang kebal macam konkrit ? Tak logik langsung . Hiduplah dengan reliti abad ini… yg mitos biarkan sekadar mitos…

  29. zamri says:

    orang sebuyau tw la wujud nya bujang senang tuu…ko rang memang x caye punye,lau x caye ko pg la kt sebuya tuu haaa…pas tu ikut laaa sape2 ke laut,pas tu ko turun la kt mana kawasan laut tuu…,bru ko rang tw spe kejar sape,bila time air surut jer ko tengok la buaya2 sedang piknik tepi pantai tuuu…bru terbeliak biji mata ko…kt sebuiyau banyak kes buaya,jngan men2….

  30. ..... says:

    Tu bujang senang ke? Banyak kt blog tulis bujang senang hidup lagi

  31. xtidak kelakar says:

    tah bodo punya orng sarawak…piring org iban kira kuat dari senjata awat nya dlu kalah dengan org putih sedang kan org putih pkai senjata org iban pkai piring tersebut… kelakat berkata bukan bas la awat tak kata besar kapal terbang lol

    • Jgn Hina Org Sarawak sblm anda memikirkn bagaimana org melayu semenanjung sendiri kalah dgn org putih… Mengikut kata, pirinhg lebih kuat dr senjata btl ada kita tau senjata kta dlu adalah keris yang org putih kata hnya bgs utk pertarungan jarak dekat sdgkn org putih ms itu sudah mempunyai senapang yg boleh menembak dr jarak jauh.. Berdayakh kita org melayu dgn org iban melawan dgn senjata utk pertarungan jarak dekat berbanding dgn senapang org putih pd ms itu…. Jika bertarung dgn senjata spt parang, pedang, lembing, piring itu mmg kuat, jika pistol, senapang, blhkh kita menang.. dimana kelajuan pelurunya yg blh membunuh org dlm beberapa saat selepas ditembak berbanding lembing yg memerlukan kekuatan tulang 4 kerat kta sendiri utk merejamnya..

      • Ice_Cool says:

        dah kalau g2 knp kte BS tu xblh dibunuh dgn m16 wlaupn dgn brjuta2 pluru?n cume piring tu je yg blh bnuh dye..ko sndri yg kte snapang lg hebat dr piring tu yg cume gunakan tulang 4 kerat..ckp jgn belit blh x org sarawak?bkn nk hina tp knyataan dr org sarawak sndri pn brbeza2..ade yg besar van,bas,bot..mane 1 ni?lau xpasti jgn nk memandai wt cter..ni blog..sume org bca..korg sembang2 kt kg korg blh la g2..jgn nk mrah la ble kne pangkah dgn org smenanjung..org nk taw kbenaran..tp lau cmni la korg pnye pnjelasan mmg totally xblh prcaya la bro..

      • tatoo boy says:

        ehh ko banyak cakap lar Ice_cool…ku tumbuk muka kauu apa pun kau tak dapat!!!!
        eh kau nayak cakap betul larr..kau dtg kat swak br kau tau…..

  32. KRATOS PAHLAWAN PERANG says:

    bujang senanag bum mati lagi..yg di tembak mati 2 bkan bujang senang yg sbenar…bujang senang yg sebenarnya besarnya mcm bas sekolah dan panjang nya 3buah bas sekolah..itu info yg dapat saya tahu setakat ini…

    • zack says:

      ko biar betul macam bas sekolah panjang 3 biji bas aku tak caya lansung la bas mainan boleh la apa rrrrrrrrrrrrrrr

  33. www.pakcikli.com says:

    Asalamualaikum

    Tuan Kratus, tolong cari info mengenai bujang senang lagi.

    Terima kaseh

  34. maaf ek suma, bujang senang adalah buaya jelmaan drpd manusia kerana beliau telah bersumpah akan membunuh semua keturunan yang menganggu keluarga beliau semasa beliau masih manusia..Mengikut info yg saya dpt bujang senang telah meninggalkan jasadnya yg menyerupai buaya tersebut dn telah menjadi dewa mengikut adat org jawa, Bujang senang juga dikatakan berdarah raja dgn gelaran Raden semasa beliau masih manusia.. Bagi yang berkata ini tahyul pergila sendiri ke Batang Lupar menyusurlah sepanjang Sungai Batang Lupar anda akn lihat buaya tgh piknik di tebingan sungai Batang Lupar.. Disamping itu mengikut Info yg saya jugak buaya Bujang Senang umurnya adalah dlm lingkungan 300 thn semasa beliau meninggalkn jasad beliau yang meyerupai buaya tersebut dan terdapat sebatang sesuatu yg menyerupai pokok tumbuh di belakang beliau dan tengkorak yg terdpt di muzium sarawak itu adlh buaya yg menyerupai beliau.. Dendam beliau terhadap keturunan yg menganggu kehidupan beliau semasa msh manusia telah tamat kerana keturunan yg menganggu kehidupan beliau semasa msh manusia telah hbs dibunuh sbb itu beliau telah meninggalkn jasadnya yang menyerupai buaya dan menjadi dewa mengikut adat org dlu sebelum kedatangan Agama Islam.. Mengikut Info yg saya dpt org yg mempunyai darah keturunan bujang senang msh ada di kalangan org melayu sekitar Bandar Sri Aman, Lingga, Sebuyau, Beladin, Pusa, Spaoh, Stumbin, Tanjung Bijat, Baur, Bagi mereka yang berasal dr Srwk Mereka akan tahu kawasan ini adalah kawasan dimana legenda bujang senang ini bermula Walaupun mereka tidak menyedari yang mereka membawa darah keturunan bujang senang

    • -------------------------- says:

      bujang senag ataupun nama sebenar, lungu….. berasal dr Sg senang…dahulunya,terdapat sebuah perkampungan kecil dimana hanya sebuah rumah panjang sahaja terletakd perairan sg senang itu..dan pekampung itu dulu nya dknali sebagai KPG SENANG…kpg senang terletak tidak jauh dr kpg SG PEDADA,meludam Swak. dan tidak jauh dr PULAU TERISAU d perairan sg sebuyau……kini,pkampungan itu ( KPG SENANG) telah tiada lagi pnghuni dan hanya tinggal tapak peninggalan sahaja,,,walau bagaimana pun,sg senang masih ada lagi dan kini sungai terbut terdapat banyak lubuk2 dan sarang buaya d perairan sg senang….Oleh itu,gelaran bujang senang d bri nama kepada LUNGU kerana asal usul dr KPG SENANG,,peairan SG SENANG btg lupar …………………………………………………
      diperlawa kpd mereka yg TIDAK percaya……datanglah ke SG SENANg
      untuk melihat sendiri d mana bermulanya kewujudan LUNGU@BUJANG SENANG……..
      dan jgn lupa,sekiranya anda sampai d perairan sg senang,, beteriak lar.dan pangillah nma bujang senang dgn penuh perasaan anda ingin mencabar buaya jadiaan tersebut.
      nescaya anda akan melihat sendiri kdatangan LUNGU@BUJANG SENANG………………..
      wasalammm,,jgn lupa dtg ye…aku CABAR!!!!!!

      • betul bro… bujang senang bukanlah seperti kebanyakan buaya yg penah kita lihat. BS adalah jasad manusia yang mati serta bersumpah akan membalas kematiannya dengan menjelmakan dirinya sebagai buaya berpuaka yang tak akan dpt diceritakan bagaimana rupa bentuknya.Hanya org yg bertuah sja dapat melihat namun sayang org bertuah tersebut tak dpt menceritakan kembali kerana mati dibaham BS…

  35. nikhamidi says:

    kisah ni bujang senang ni kalau digarap menjadi sebuah filem yang hebat produksinya tentu box office ni.

    • Ya…sokong…buat filemm ala ala barat sikit..jangan buat filem ala ala indonesia..walaupun filem mitos indonesia best layan..tapi tergelak je tengok…huhuhu..apapun lagenda bujang senang memang seronok untuk dibaca hormatilah kepercayaan orang lain..jangan lah mempersendakannya….peace…

      • 1 malaysia borneo says:

        kita hidup dalam 1 negara yg sama n msing2 mmpunyai adat n kprcyaan yg berbeza..xda guna nk bertengkar d cne..nk jawapan tentang lagenda bujang senang ni dtg la ke sarawak smbil2 melancong…peace yoooooo

  36. Arif syg dayah says:

    Bujang senang ae…..seram…but AWESOME!!!..bujang senang bukan main2 lah..sumpah tetap sumpah…sape yg nak pertikaikan sumpah org dulu hah!!

  37. jem says:

    sumpahan sampai matiiiiiiiiiiiiiiiii….

  38. shaf says:

    ak minat gak ngn bujang senang ni…tp nmpk sgt la bohong nye lau korang ckp pjg dye 3 bus…melampau btl…lau ka ckp mcm kete kancil tu ak ley gak cye -.-”. Sory bro…tp ak asew bujang sng da ssh skit skg..sbb da famez. Lol

  39. eizan srwk... says:

    mun ya bjg senang kenak ambik tengkorak jak?ya boyak laen kot…bujang senang msh hdp…nya jd boyak sebab nak balas dendam…

  40. UcuManangRibut says:

    Bujang Senang sememangnya masih wujud dan tidak dinafikan segala kisahnya amat menggerunkan serta mendatangkan kesan kepada sesiapa yang mengetahui sejarah Bujang Senang.Walaupun tiada bukti kukuh seperti gambar atau sebarang bukti fizikal untuk kita paparkan disini, adalah cukup untuk menyedarkan anda semua dengan jawapan yang akan diberikan oleh etnik2 yang berada di sarawak tidak kira melayu atau dayak,semuanya mempunyai jawapan yang sama tentang kewujudan Bujang Senang. Buat saudara dari malaya atau semenanjung, jaga mulut jangan takbur kerana segala kata kata kita yang membicarakan Bujang Senang akan sampai ke pengetahuan nya mengikut kata orang tua. Kesaktian nya juga menyebabkan seorang pemandu teksi terpinga pinga ketika menurunkan jelmaan nya di jambatan Batang Lupar apabila dia terjun dari jambatan ke dalam sungai selepas membayar tambang perjalanan.Setelah beberapa ketika baru lah si pemandu teksi menyedari duit tambang bertukar kepada daun daun dari dasar sungai. Kisah ini saya dengar ketika saya masih di sekolah rendah sekitar 80-an. Renungkanlah..Hanya dia yang mengetahui siapa dirinya.Dan menentukan kemunculan semulanya.

  41. Mizan says:

    untuk mengetahui kisah sebenar Bujang Senang, cari lelaki bernama Luat Ajang (DSP Bersara) Pasukan Polis Hutan. Pakcik ni byk simpan rahsia sebenar Bujang Senang semasa operasi memburu buaya tersebut. Masih hidup dan menetap di Miri Sarawak

  42. aizuddin says:

    x kisahla bujang sng masih hidup or mati.. masing2 ada pendapat.. kalo xnk pcaya jgn pcaya.. buat hal memasing.. mcm kisah hang tuah jebat jugak ler byk pendapat or cerita. so buang yg keruh amik yg jernih..

    • Mizan says:

      Setuju dgn pendapat aizuddin, pasal buaya pun leh gaduh… apa kelasssss…. buang yang keruh, ambik yang jernih… bila dah jernih baru la selamat… leh nampak ada buaya ke tak

  43. anak iban.... says:

    masing2 ade story nyer….tax kira sarawak ke semenanjung….yg penting kta perlu hormat dgn negeri masing2…

  44. Wajib Bin Wajab says:

    ala takyah bujang senang…tu ha…gi main ngan Bujang sudin kat Jong crocodile farm kaLO siapa yang tak takut ngan sarawak crocodile…kalau kat sungai…aku rase…dr braddy bar blom tentu berani duduk atas belakang bujang sudin ngan “pak Indon” kat jong crocodile farm…Bujang sudin tu jenis buaya puaya warna hitam..jarang2 ditemui…

  45. Zizu says:

    Hui2..sudah2La nk gad0h wei..pasaL buaya tu xpayah nk d’kec0h2kn sngt..BS tu memangla wujud..tp besarnya kita xtau….0wg duLu2 je tau ksah sbnrnya….xpayahLa nk cerita mcm2 pasaL BS ni…ape2 pn…kite 1 maLaysia…

  46. Sungairaya_ibol says:

    . .sokong dengan iban Boy. .mok tau bna ke c atanglah sri aman Sarawak. .

  47. . .betullah apa iban boy cakap. .maju Sarawak. .

  48. ibol_sg,raya,sri aman. says:

    . .yup betol. .owg sri aman sarawak je tau. .sokong anak iban. .

  49. siktakbokedakkau says:

    Hmm.. mcm itulah orang.. dulu waktu kapal terbang mula2 dicipta mati2 diaorg gelakkan sambil bercakap “Tak mungkin besi boleh terbang, orang bodoh jer cakap besi boleh terbang?!” Korang cakap orang lain bodoh namun dari nampak beno bodohnyer kenyataan korang tuh.. sebab tak tengok dengan mata sendiri, korang menidakkan sesuatu.. senang jer, percaya ke tak, hormat je kepercayaan orang lain.. as simple as that.. tu sebab kat sini takde racial nyer gaduh2.. kami saling respect masing2 nyer kepercayaan.. tak mcm kt saner.. period.

  50. freezzguyz says:

    Buaya telah lama hidup di zaman era dinosour lg, ia satu2nya spesis yang terselamat dari perlanggaran astroid di bumi kerana ia pandai mencari tempat perlindungan berbanding spesis dinosour lain. Negeri Sarawak negeri yg luas dan mempunyai hutan yang tebal dan dara, tidak heranla spesis pra-sejarah boleh ditemui berbanding di semenanjung. sungai2nya panjang dan boleh menjadi tempat penyembunyian buaya.. Mungkin Bujang Senang Spesis buaya pra-sejarah atau buaya revolusi awal selepas buaya pra-sejarah.. Habitat buaya yg tidak terganggu boleh meningkatkan usia buaya kerana tiada pencemaran. Oleh itu sudah pastinya ada buaya2 besar. buaya2 yg besar jarang naik kepermukaan kerana haba dan sistem penghadamanya lebih panas dan kuat dari buaya biasa…. selalunya buaya2 besar pasif kerana ia mudah sesuaikan diri dgn persekitaran…

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s