Duit Yasiin Wali Tujuh

About these ads

Perihal Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

36 Responses to Duit Yasiin Wali Tujuh

  1. saidin says:

    salam pakcikli00…
    Kalu tak keberatan bleh tak gtaw apa gunanya duit ini dan asal usulnya..bagaimana nak tahu asli atau tidak..sy tengok kat mudah ada yang jual sampai berpuluh ribu..ada yang murah pun ada..saya pun ada satu dapat dari kawan..tq

  2. pakcikli00 says:

    Waalaikumusalam

    Tuan Saidin asal usul silling Yasiin ini adalah di Tanah melayu.

    sebagai mata wang sedikit sebanyak sudah tentulah ia tersebar ke nusantara dan mungkin ada sedikit ke negara islam yang lain dibawa oleh saudagar yang berdagang di Tanah Melayu ketika ia dikeluarkan.

    Silling ini disebut Silling Yasiin kerana mengandungi tulisan Yasiin. Silling Yasiin ini ditempa dengan pertukangan tangan. Logam yang digunakan membuat wang Yasiin ini terdiri daripada emas, perak, tembaga, timah hitam dan besi untuk menentukan nilainya. Perkataan Yasiin dipilih kerana ia menyatakan tentang manusia.

    Bilangan tulisan Yasiin yang dimiliki oleh silling Yasiin ini ganjil kerana ia dikeluarkan dwi tahunan. Bagaimana pun terdapat Silling Yasiin memiliki tulisan Yasiin yang genap seperti 12.

    Silling Yasiin dikeluarkan adalah sebagai wang peringatan perkembangan Islam di Tanah Melayu. Gambar yang dipupuk pada Silling Yasiin tersebut adalah sebagai tulisan yang digunakan ketika itu untuk menyatakan gambaran perkhabaran perkembangan Islam di Tanah Melayu .

    Pada zaman ini duit Yasiin sering digunakan memikat jin untuk minta bantan memperolehi sesuatu. Keaslian duit Yasiin ini boleh dikenali menerusi logamnya, kerana logam zaman dahulu dan sekarang adalah berbeza dan kesan logam yang sudah disimpan beratus tahun pun berbeza dengan logam yang baru ditempa.

    Wasalam.

    • razik says:

      Salami tuan2 saya ada duit yasin ini tujuh pasang sekali dgn gambar masjid warna emas siapa berminat boleh hubungi no ni 0148758364 razik

  3. cikgu rizal says:

    SALAM UKHWAH DARI SAYA, MOGA-MOGA KITA DAPAT MEMBANTU ANTARA 1 SAMA LAIN.MOGA TUAN MENERIMA SAYA.

  4. pakcikli00 says:

    Waalaikumusalam

    sesungguhnya kita sangat memerlukan kerjasama yang kukuh untuk mengembangkan ilmu pengetahuan dinternet dalam bahasa Melayu untuk jenerasi masaini dan akan datang.

    Salam hormat dan terima kaseh.

  5. daus says:

    ciklii,,syiling ni ditubuhkan pda abad keberapa ye??

  6. pakcikli00 says:

    Abad sebelum penjajah ke Tanah Melayu.

  7. ejal says:

    salam.

    pakcikli00.sy ingin bertanya harap pakcik tak keberatan. sy mempunyai syiling yassin yang mempunyai gambar orang bercawat memegang 2 lembing dan satu muka lagi lambang pedang(tulisan yassin cuma satu). Soalan sy, syiling ini syiling yassin berapa? Syiling yassin satu?

  8. MOHD SHAHRUL says:

    askum sy mempunyai duit syling yasin atau wali , tp bagaimana sayaa ingin mnjual nya?

  9. ajiem says:

    askum pakcik sye nk jual duet yassin 7..
    tp yassin 7 ni laen dr yg laen..
    yassin 7 yg biase kite nmpk berbaris 7 kn?
    duet sye ni yassin berbulat 6 dan 1 ditengah2 ye..
    sye ingin menjual dgn harge rm30k if berminat
    call no.sye 017 3617 233(ajiem)

  10. rudy says:

    salam pakcikli00,saya ada duit syiling ni dapat dr simpanan pakcik saya,kalau ada org berminat bleh call saya,0168623888

  11. jamal says:

    salam tuan

    kawan saya ader duit yassin 7 jika ader yang bermiant boleh email saya.

    mal2011@yahoo.com

  12. khalifah says:

    Assalammualaikum.. Bapa saya ada syiling yasin 9.. Apa kelebihannya ye?

  13. cool says:

    Sy ada Yassin 7 PERAK, tongkat dua, salah satu bercabang DUA.
    Koleksi RARE dan sukar ditemui…
    harga cuma 20k…
    kalau berminat cll 0174513304

  14. mohd asri abdullah says:

    slm….sy ada jga smpn syiling yassin tp sy x psti asli ke x..ada spa2 blh tlg???

  15. cik lan says:

    slm untuk hamba Allah bernama pakcikli00,.saya berminat jgk nk beli duit yassin ni,.nak tahu..brpkah nilai sebenarnya yg sepatutnya sy bayar untuk sekeping duit yassin,.terima kasih..slm..

  16. raga langit says:

    Berapa maharnya pak cik…..

  17. izo says:

    sy juga mempunyai duit wali 7…duit khidir keris besilang…kedua2 tembaga asli…berminat coll 0179686460…

  18. izo says:

    duit wali 7 mcm gmbr diatas….nk jual….brg leh tgk dlu..harga ats pembeli…utk yg brminat je…0179686460…kuantan pahang

  19. Azraheem bin Ab.Aziz says:

    Salam pakcikli00..saya ada duit syiling wali 7 dan syiling lama yg pelik .tapi saya tak tahu nama sebenar duit syiling tu.di sebelah depan ada ukiran gambar seorang lelaki tua yang memegang pisau seolah2 ingin menyembelih seorang kanak2 dicelah 2 biji batu gua. Di belakang duit itu pula ada ukiran seekor binatang menyerupai seeokor kibas,ukuran bulatan duit ini sam saiz dgn duit yasiin 7,tetapi warna sama dgn duit wali 7.boleh kah pakcikli00 bagitau apakah nama sebenar bg duit ni dan berkaitan dgnnya?terima kasih.

    • pakcikli00 says:

      Waalaikumusalam

      anakanda Azraheen,

      Sukar juga untuk saya menentukan jenis syiling yan tuian miliki tersebut. Tapi ukirannya mungkin untuk menceritakan peristiwa bagaimana Nabi Ibrahim as diperintahkan mengorbani anaknya Nabi Ismail as.

      Ada baiknya tuan menitipkan sekurangnya no telipfon tuan di halaman komentar ini supaya tuan mudah di hubungi mereka yang meminati atau mengetahui mengenai siling tersebut.

      wasalam.

  20. mus says:

    assalamulkm..boley saya tumpng bertnya??? saya ade duit syiling bahtera nabi noh. . boley saya tahu berapa nilai duit syiling tu dan apee kegunaan duit syiling tu? sapa yang berminat boley mnghbngi saya di talian 0127547410

  21. bffe.com.au says:

    Excellent site. Plenty of useful info here. I am sending it to some pals ans also sharing in delicious.

    And naturally, thank you in your sweat!

  22. irwan says:

    saya ada 7 keping syiling yassin untuk di jual..kalau nak emal saya irwan800317@yahoo.com

  23. arie rahman says:

    sya mmiliki syiling yassin 12..adebminat?

  24. iz says:

    salam pakciklioo

  25. iz says:

    salam pakciklioo.. saya nk tanya duit yasin wali 7 yg cam gambar di atas tu ada bermacam2 saiz ke? sbb sy ada 2 keping.. satu kecil dan satu lgi besar

  26. annuar says:

    Saya ada syling yassin 7 dengan syiling yassin 1 nabi noh,saya nak jual sapa2 yang berminat boleh hubungi saya di 0134528716 area kedah,dua syling yassin ni dari arwah tokwan saya RM150k untuk kedua2nya harga masih boleh ejas.tq

  27. annuar says:

    Saya ada syling yassin 7 dengan syiling yassin 1 nabi noh,saya nak jual sapa2 yang berminat boleh hubungi saya di 0134528716 area kedah,dua syling yassin ni dari arwah tokwan saya RM80k untuk kedua2nya harga masih boleh ejas.tq

  28. maan says:

    saya ada beberapa duit yasin & duit 7 wali… macam mane nak tahu yang tu original ke ape?
    Dan macam mane nak menjaganya,, harap mbantu

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s