Keris Naga Perang



Soalan Pancabaiduri

boleh tuan karimon bagitau jenis besi dan empu nya..sy ni minat keris berpamor naga. dalam milik sy ada keris Naga Siluman Kyiai Ranjabali..da ramai kolektor keris sy tunjukkan tapi xda saper tau pamor jenis apa pada besinya..diorang cuma tau pakaiannya buatan madura. ada ukiran naga, singa barong dan burung merak pada sarung dan hulunya.

Jawapan Karimon

Saya hanya akan dapat mengenali keris itu jika ianya berada didepan saya kalau sekadar didalam gambar susah mahu beri gambarannya,yang saudara katakan ittu bukan berpamor naga tetapi berukir naga pamornya sering jenis pamor mlumah dan pamor tiban kerana fokus pembuatan keris yang ditatahkan naga atau singa diberi tumpuan dan pamornya sering tengelam.Keris begini orang lebih mau melihat pada keindahan ukiran yang terdapat pada naga/singa.Kalau betul mahu mengetahui besinya bukan pada gambar tetapi harus diuji dengan pelbagai cara,zaman pembuatannya atau tangguh selalunya jenis naga ini adalah dari era majapahit.Juga sering terjadi sarungnya dibuat yang lain bukan asli lagi dengan erti kata sarung lain keris lain dan mungkin hulu pun lain.Sering terjadi kekeliruan disini.Daerah madura itu pun termasuk dalam daerah majapahait atau balambangan kalau tak silap saya tetapi keduanya tetap daerah jawa.Kalau sekadar melihatnya didalam gambar kita khuatir ianya sekadar keris duplicate.Saya bukanlah mahir sangat bab keris ini dan kalau duduk peperiksaan keris rasanya jatuh gred C.Memang kebanyakan orang akan dapat mengenali keris melalui sarung dan hulunya,pengkajian pamor bukannya mudah kerana terdapat pelbagai jenis pamor cuma kebanyakan yang asas adalah 3 kalau tak silap saya iaitu pamor mlumah,pamor miring dan pamor tiban.Yang kemudiannya berpecah lagi jadilah blerak ngirid,wos wutuh,semangka,udan emas dan lain lain

Wasalam

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s