Mahkota



Mahkota ini telah dibeli di London oleh Almarhum Paduka Seri Sultan Idris Murshidul’Adzam Shah (Sultan Perak ke 28) pada tahun 1911 semasa Baginda menghadiri istiadat kemahkotaan King George ke V. Apabila Sultan Idris mangkat pada tahun 1916 mahkota ini telah dibeli oleh Kerajaan Negeri Perak dengan harga $20,000/- dan menjadinya sebagai salah satu alat kebesaran Negeri Perak. Pada penghujung bulan Disember 1941, apabila tentera Jepun menghampiri Kuala Kangsar, Mr.Jomaran, Pegawai Daerah ketika itu telah membawa mahkota ini ke Singapura untuk dijaga ke tangan keselamatannya. Namun demikian setelah Singapura jatuh ke tangan Jepun, mahkota ini telah dibawa oleh pihak Jepun ke Tokyo.

Mahkota ini tyelah dikembalikan kepada D.Y.M.M. Paduka Seri Sultan Abdul Aziz di zaman pemerintahan dan pentadbiran Tentera Inggeris (BMA), dengan beberapa buah permatanya hilang tetapi telah diganti semula tidak berapa lama selepas itu.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s