Timba tembaga di Masjid Tok Ku Paloh



Pertama kali menjejakkan kaki di Masjid Kampung Paloh di sini, pastinya anda akan terpukau melihat sebuah timba yang begitu unik di bahagian pintu masuk masjid berkenaan.

Selepas diteliti, timba itu sebenarnya diperbuat daripada tembaga asli dan digunakan sebagai alat untuk menimba air dari perigi sebelum dimasukkan ke dalam kolah untuk kegunaan jemaah mengambil wuduk.

Menurut cerita penduduk setempat, timba tembaga itu dikatakan pernah dicuri, namun setelah beberapa ketika, si pencuri meletakkan kembali timba itu ke tempat asalnya.

Timba tembaga itu mempunyai ukiran Melayu tradisional yang menarik dan mengkagumkan.

Disebabkan isipadu timba tembaga berat, sebatang tiang didirikan untuk dijadikan sebagai alat untuk memegang tali timba.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s