Barong – senjata tradisi Filipina



Barong adalah senjata yang populer di kalangan Muslim Filipina, terutama pada Suku Tausug di Filipina Selatan, pada perkembangannyah Barong juga ditemukan pada Suku Mangyan di daerah Propinsi Luzon Timur, Barong juga merupakan senjata favorit suku Sultunate di Sulu. Barong juga dikatakan banyak digunakan oleh para praktisi Kuntau di Mindanao Selatan.

Pada umumnyah mempunyai satu sisi tajam, bilah berbentuk seperti daun yang menggembung hingga mudah dikenali, bentukan seperti itu sangat bagus untuk mudahnyah bilah dalam memotong daging, Bilah tebal dan berat dengan tujuan menambah momentum ketika diayunkan, panjang bilah sekitar 45cm – 55cm ditambah hulu sepanjang 15cm – 17cm

Hulu unik berbentuk kepala burung kakaktua, untuk memperkuat menancapnya bilah pada hulu biasanya ada ring besi berbentuk mengerucut sepanjang kira2 10cm, bentuk kepala burung kakaktua terbuat dari sejenis kayu banati, terkadang juga terbuat dari tanduk kerbau. (Dari berbagai sumber, Hartcone)

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s