Mata beliong asmara

Beliong adalah sejenis alat yang digunakan oleh orang dahulukala menebang pokok. Peralatan hampir menyerupat kapak, tapi beliong khusus digunakan untuk menebang pokok. Kepentingan peralatan ini dalam masyarakat melayu dahulukala sehingga ia menjadi ungkapan peribahasa yang berbunyi ” umpama kapak mencari beliong “. Tetapi kini alat ini adalah terlalu sukar untuk diketemui, malahan banyak jenerasi hari ini yang tidak mengenalinya.

Disebut mata beliong asmara kerana mata beliong ini sangat ampuh untuk keperluan mengubati penyakit lemah tenaga batin. Mata beliong ini dibakar sehingga merah dan asap diguna untuk menyalai kepala zakar lelaki yang lemah tenaganya. Keenakkan zakar yang disalai dengan asap beliong ini yang dinikmati ketika bersama adalah terasa macam ikan haruan salai. Saya diberitahu cara menggunakan mata beliong asmara untuk merawat penyakit lemah tenaga batin setelah memperolehinya.

Mata beliong asmara ini saya temui dalam keadaan melekat kuat pada sebatang tunggul pokok cengal yang tingginya lebih kurang 15 kaki, garispusat batang cengal tersebut lebih kurang 5 kaki. Mata beliong ini adalah dipercayai ditinggalkan oleh penebang pokok tersebut. Jika berpandukan tarikh masa pokok itu ditebang beliong ini adalah berumur lebih seratus tahun kerana tanah kebun itu dibuka pada tahun 1898 Masehi, berpandukan tarikh geran tanah itu dikeluarkan.

Berbagai alamat yang saya perolehi sejak menyimpan mata beliong asmara ini, seperti didatangi orang tua yang mendakwa memiliki mata beliong ini dan sebagainya.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s