Keris Asal Usul atau Zahir dan Batin

Keris ini adalah saya ukir dari kayu yang terpilih. Jenerasi hari maseh lagi mengenali senjata keris walau pun ianya adalah senjata yang sudah tidak digunakan lagi. Bagaimana pun pengunaan adalah terlalu sedikit diketahui oleh jenerasi hari ini kecuali mereka yang berlajar ilmu persilatan. Pengunaan keris bukan sekadar menikam ketika berpencak, malah menakuk menebak dan menghiris. Selain itu ulu dan sarung keris turut digunakan untuk menetang musuh ketika berpencak.

Zakar lelaki pula sering dianggap senjata yang berfungsi sebagai keris. Sering kita lihat pengantin lelaki membawa keris ketika menjadi pengantin untuk menyatakan kemampuannya memberi nafkah zahir dan batin.

Kemahiran lelaki dahulu bersengama adalah daripada pengetahuan mereka mengunakan keris, kerana kebolehan bersengama bukan sekadar menikam, malahan adalah menakuk, menebak dan menghiris untuk kepuasan isteri menerima nafkah batin seperti menggunakan keris ketika berpencak.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s