Lelongan harta karun seribu tahun berharga RM254.8 juta kecuh

JAKARTA – Majlis lelongan harta karun yang ditemui dari bangkai sebuah kapal karam abad ke-10 di perairan utara Cirebon, Jawa Barat, Indonesia gagal menemui pembeli yang sanggup membelinya pada harga minimum AS$80 juta (RM254.8 juta) semalam.

Beberapa pegawai berkata, tiada seorang pun peminat harta karun yang sanggup membayar wang pendahuluan bidaan sebanyak AS$16 juta (RM51.6 juta) yang diperlukan untuk mereka membuat bidaan.

Seorang pegawai Kementerian Hal Ehwal Maritim Indonesia, Ansori Zawawi berkata, satu lagi majlis mungkin diadakan dengan memberi lebih banyak masa kepada bakal pembida untuk mengkaji harta karun tersebut yang berusia 1,000 tahun.

Harta karun itu merangkumi 271,000 batu delima, mutiara, emas, batu kristal pada zaman Dinasti Fatimiyah yang dianggap keturuanan Nabi Muhammad SAW, barangan kaca Iran dan tembikar Maharaja China berusia 976 Tahun Masihi.

Beberapa pegawai berkata, wang pendahuluan, pembidaan minimum dan notis singkat mengenai lelongan mungkin menjadi punca majlis lelongan itu tiada mempunyai pembeli.

Harta karun itu ditemui oleh sekumpulan nelayan dan kerja-kerja untuk membawa kesemua harta karun tersebut memerlukan 22,000 selaman pada Februari 2004 sehingga Oktober 2005.

Pemerintah Indonesia akan mengambil 50 peratus hasil lelongan manakala bakinya akan dibahagikan di antara pihak yang terlibat menemuinya termasuk pemburu harta karun, Luc Heymans.

Namun, kekecohan berlaku di tempat lelongan itu apabila sekumpulan penunjuk perasaan menentang harta karun tersebut dilelong tetapi pasukan keselamatan berjaya mengawal ketenteraman. – Agensi

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s